“Ik weet van gekkigheid niet meer hoe, wat, wanneer en waar je mensen kunt bereiken”, zegt een collega slijter tegen me.
Op uitnodiging van een wijnleverancier zijn we afgereisd naar het noorden van het land om daar hun nieuwe aanwinsten te proeven. Al snel gaat het onderwerp over ‘de winkel’. Het is vaak appels met peren vergelijken, dus op de vraag: ”hoe bereik ik mijn klanten?” zijn de meningen erg verdeeld. De een zet wekelijks een advertentie, de ander zweert bij een maandelijkse digitale nieuwsbrief. Een volgende wil alleen nog maar via Facebook terwijl de ander daar juist he-le-maaal geen zin in heeft.
Brengt ons natuurlijk bij de vraag die er aan zat te komen: “Wat doen jullie aan promotie, daar in het Zuiden? Niet alleen in carnavalskrantjes adverteren, neem ik aan”. ( grapje uit het noorden…)
Nee, ook wij ‘struggelen’ nogal eens met adverteren. We merken dat een groot publiek de PC55 leest, dus daar zijn we iedere maand in te vinden. Maar natuurlijk ook via onze website en Facebook. Wat plaatselijke clubbladen en hier en daar een prijs voor de loterij, en ons budget is als sneeuw voor de zon verdwenen. Maar of het nou allemaal opbrengt ??
Dat we niet iedereen bereiken werd een tijdje geleden wel heel erg duidelijk. We hadden de voorjaars proeverij achter de rug, toen een klant (uit Hapert) vroeg of we wel eens proeverijen organiseren. Na verteld te hebben dat deze nét achter de rug waren, stond ie perplex. Nergens niks van gezien of gehoord!. En dat, terwijl wij al zo’n 25 jaar proeverijen draaien in de winkel! Ja, hij las de PC55 en kwam ook regelmatig in de winkel, maar dat was ‘m totaal ontgaan. Ook de uitnodigingen op de toonbank, die al weken van tevoren daar liggen, had ie gemist. Nee, nooit gezien. Ik heb hem voorgesteld zijn e-mail adres door te geven, zodat hij automatisch bericht krijgt voor een volgende proeverij. Dat leek hem wel een goeie oplossing. “Ben ik de volgende keer in ieder geval op tijd!”.
Brengt ons bij het volgende probleem: het AVG Privacy Beleid! Zucht..
Zullen we het daar een andere keer over hebben,
Fijn Weekend, Anja